Sunday, September 17, 2017

Suka Menyelam? Kenapa "Skuba Diving" Bukan "Free Diving"




Sebelum kita mula menceritakan dengan lebih lanjut mengenai hobi menyelam skuba. 
Pertama sekali, harus kita mengetahui serba sedikit mengenai perbezaan aktiviti menyelam yang sering dilakukan di lautan. 
Bagi individu yang pernah melancong dan melawat kawasan percutian di pulau atau di persisiran pantai pastinya tahu membezakan antara dua aktiviti ini; "scuba diving" dan "free diving". 
Hal ini kerana salah satu aktiviti yang menjadi kewajipan para pelancong saat bercuti semestinya menjelajahi tarikan yang ada di sana. 
Selain daripada dapat menerokai keindahan alam bawah laut, setiap individu yang menyelam mampu mengenali diri sendiri dengan lebih mendalam. 
Tentu anda tertanya tanya bagaimana menyelam mampu membuat anda mengenali diri anda sendiri, bukan? Teruskan bersama kami di entry seterusnya
OK, berbalik pada topik "Suka Menyelam, Kenapa Scuba Diving bukan Free Diving", di sini kami listkan beberapa info mengenai menyelam skuba dan menyelam bebas.
1. Peralatan
Untuk anda melakukan aktiviti Skuba Diving, anda memerlukan beberapa peralatan sebelum masuk ke dalam laut. Antara equipment menyelam yang anda perlukan adalah seperti berikut;
Gambar 1.1 Mask

Gambar 1.2 Buoyancy Control Device (B.C.D)

Gambar 1.3 Fins

Gambar 1.4 Weight

Gambar 1.5 Regulator

Gambar 1.6 Tank

Tetapi berbanding dengan Free Diving penyelam mungkin hanya menggunakan Mask (Gambar 1.1) dan Fins (Gambar 1.3) sahaja.


2. Skill

Free Diving memerlukan anda untuk memiliki kemahiran yang tinggi semasa menyelam kerana apa? Untuk anda melakukan Free Diving anda harus menahan nafas sedikit lama berbanding berenang kerana anda harus menyelam ke bawah laut untuk beberapa minit yang tertentu. Hal ini memerlukan anda untuk menguasai teknik bernafas yang sistematik dan teratur supaya anda tidak berulang alik ke permukaan untuk mengambil nafas.

Berbanding Scuba Diving, anda tidak memerlukan kemahiran yang tinggi semasa menyelam skuba kerana peralatan yang anda pakai seperti di atas telah sedikit sebanyak membantu anda untuk menjelajahi dunia bawah laut. Pernafasan anda juga dibantu oleh alat sokongan daripada tank jadi anda tidak cuak semasa menyelam.



3. Kebenaran Menyelam

Untuk seseorang melakukan selaman skuba iaitu Scuba Diving, individu tersebut perlu mendapatkan lesen sebagai penyelam laut terbuka atau "Open Water Diver", anda harus mengikuti kursus sebelum menjadi diver yang bertauliah dan diiktiraf, kami akan update di entry baru untuk maklumat yang lebih details. So stay tuneddd

Aktiviti Free Diving biasanya dilakukan oleh penyelam yang berkemahiran tinggi dan sudah biasa dengan kawasan persekitaran tersebut. Mereka tidak memerlukan sebarang lesen untuk melakukan aktiviti free. Kebiasaannya, Free Diving dilakukan berseorang atau berpasangan tetapi Scuba Diving dilakukan dengan pemantauan oleh instruktor diving. 



4. Keselamatan

Seperti yang anda sedia maklum, Scuba Diving memerlukan penyelam untuk menggunakan peralatan sebelum mula memasuki air. Risiko untuk anda lemas adalah sangat rendah kerana anda dibekalkan dengan tangki pernafasan dan peralatan yang lengkap untuk menyelam di dasar lautan. Malah, anda juga dilatih dan diiktiraf sebelum dibenarkan untuk melakukan Scuba Diving. Jadi disini, penting untuk anda dapatkan lesen menyelam yang diiktiraf untuk menjamin keselamatan anda.

Jika dibandingkan dengan Free Diving, anda melakukan aktiviti tersebut atas risiko sendiri tanpa alatan bantuan pernafasan dan pemantauan daripada pakar.


5. Masa 

Point ini boleh dibahaskan sebagai isi paling penting untuk anda semasa melakukan aktiviti menyelam sama ada Scuba Diving atau Free Diving. Bukankah tujuan utama kita menyelam untuk menikmati keindahan panorama dunia bawah laut? Jadi persoalannya dimana keghairahan tersebut apabila kita melakukan Free Diving dengan terpaksa berulang alik ke permukaan untuk bernafas berbanding Scuba Diving dimana kita hanya bernafas dengan tangki pernafasan yang sudah tersedia.


Pilihan Di Tangan Anda, Alangkah ruginya jika saat kita berenang ke permukaan tiba- tiba kita terlepas satu moment dimana hidupan laut yang rare berada disitu.

Tetapi dengan melakukan aktiviti Scuba Diving, 100% jaminan diberikan oleh #CikguDiving dimana anda tidak akan sekali pon terlepas saat-saat indah anda di bawah laut.

So, Scuba Diving ke Free Diving?



No comments:

Post a Comment