Monday, September 25, 2017

Adakah orang gemuk boleh skuba diving?



Korang jangan sangka orang yang berbadan besar tak boleh skuba diving. Skuba diving ni adalah sukan universal dimana semua orang boleh diving. OK, kalau bercerita pasal obese. Obese adalah lebihan lemak badan yang melebihi 25% dalam badan seseorang lelaki manakala 35% untuk perempuan. Cara lain untuk mengukur komposisi badan ialah melalui Body Mass Index (BMI). Melalui cara ni juga anda dapat mengenal pasti sama ada anda tergolong dalam golongan obese, normal, terlebih berat atau terkurang berat.



Sejauh mana berat badan mempengaruhi aktivitvi yang anda lakukan terutama nya skuba diving. Seumumnya, skuba diving adalah aktiviti yang menyeronokkan dan mendamaikan namun kemalangan boleh berlaku di mana- mana sahaja bukan? Oleh itu, setiap penyelam harus menjaga satu lain semasa melakukan skuba diving.

Sesuatu elemen yang tersangat penting untuk anda tahu ialah tak kira lah berat pun berat anda, selagi badan anda dalam keadaan yang baik. Anda bebas untuk melakukan diving. Hal ini kerana, masalah yang sering timbul adalah disebabkan keadaan badan yang tidak sihat dan ia terjadi tidak kira pada orang yang berbadan besar mahupun orang yang kurus.

Jadi, anda tidak perlu risau jika anda mempunyai berat berlebihan atau pun mempunyai rangka badan yang besar. Jika anda yakin dengan keazaman dan mampu untuk melakukan aktiviti ini. Teruskan kerana berat badan bukan perhalang kepada cita- cita seseorang selagi anda sihat dan yakin pada diri sendiri.

No comments:

Post a Comment